Памятник богатырю времен Киевской Руси Илье Муромцу будет установлен в одноименном парке “Муромец” в течение ближайших нескольких месяцев. Об этом мэр Киева Виталий Кличко заявил в эфире одного из украинских телеканалов.

У цьому році київська влада облаштує парк «Ілля Муромець» / «Богатирський скік», Віктор Васнецов
“В ближайшие несколько месяцев мы с большим удовольствием откроем одну из изюминок Киева. И мы надеемся, что памятник Илье Муромцу станет магнитом этого прекрасного обновленного парка”, - сказал Кличко.
Он напомнил, что прототипом Ильи Муромца станет современный богатырь Василий Вирастюк. “Я уже видел небольшую копию в мастерской скульптора Владимира Журавля. Очень красивый будет памятник. И этот парк станет еще одним привлекательным местом для киевлян и туристов, для тех, кто интересуется историей нашего старинного города”, - добавил он.
Городской голова опроверг утверждение, что Илья Муромец – якобы богатырь московского былинного наследия. И отметил, что тот является украинским героем времен Киевской Руси. “По преданию, этот богатырь родился под Черниговом. Служил князю Владимиру, охранял город Киев, похоронен он в Киево-Печерской лавре. Одно могу сказать – это наш богатырь, это наша история”, - отметил Кличко.
Он напомнил, что на острове, где обустроят парк “Муромец”, действительно, когда-то была сторожевая застава и место дислокации дружины князя Владимира.
*****
Преподобний Ілля Муромець після служби київським князям прийняв постриг та був з почестями похований у Києво-Печерській Лаврі, по іншим даним - спочатку у Софії Київській.
Національний комітет по телебаченню і радіомовленню заборонив в Україні продаж книги «Ілля Муромець і Соловей-розбійник: казки про російських богатирів». Крім того, під заборону потрапила книга «Богатирські російські казки». Відомо, що обидві книги видані в Російській Федерації, передають Патріоти України.
За словами радника мера Дмитра Белоцерковця, ім'я відомого святого богатиря отримає нинішній парк Дружби народів на Трухановому острові, повідомляє "Фома в Україні".
«Ми готуємо проект з відродження парку "Муромець". Парк Дружби народів на Трухановому острові був названий так у радянський час, але, якщо подивитися на старі карти Києва, то можна переконатися, що його історична назва – парк "Муромець". Згідно з переказами, це місце було територією сторожової застави і постійної дислокації київської дружини. Усі ми знаємо, що київська команда складалася з могутніх богатирів, а яскравими представниками цих богатирів були Альоша Попович, Добриня Микитич та Ілля Муромець», – сказав начальник управління туризму КМДА Антон Тараненко.
Це буде тематичний парк, присвячений богатирям. У міськадміністрації планують розробити аудіоекскурсію для велосипедистів, а в самому парку – встановити кілька скульптур, у тому числі самого преподобного Іллю та билинний Віщий камінь. «Будуть й інші композиції, що ілюструють стародавні билини і сказання», – сказав чиновник.
*****
Нещодавно на Росії здійнявся галас щодо історичної постаті Іллі Муромця — наші сусіди вирішили, ніби українці намагаються привласнити собі цього героя давньоруської літератури. Та Ілля Муромець — таки справжній київський богатир. Це давно доведений науковцями факт!
Детальніше — Станіслав Росовецький, доктор філологічних наук, професор Інституту філології Київського національного університету імені Тараса Шевченка, пише газета “Експрес”.
— То що свідчить про те, що Ілля Муромець — український герой?
— По-перше, ім’я Ілля — християнське. Якщо припустити, що Муромець народився в селищі Карачарові під Муромом, як стверджують росіяни, то він мав би носити слов’янське язичницьке ім’я. Ці території в той час ще не піддалися християнізації. На відміну від Сіверщини, де, найімовірніше, у місті Моровійську Ілля й народився.
Ілля Муромець, чи то пак — Муровець, був дружинником князя Київського Володимира. До слова, як і його побратими — Добриня Микитич та Альоша Попович. Усі події, які змальовані в билинах про них, відбуваються або починаються на території Київського князівства або на межі його з південним степом. Та й подвиги Ілля здійснює за наказами з Києва.
Отже, можна твердити, що історичні прототипи ані самого Іллі, ані Добрині Микитича чи багатьох інших билинних богатирів не були пов’язані із землями сучасної Росії.
Стосунки між богатирями в билинному епосі насправді доволі складні, а уявлення про нерозлучну трійцю Іллю, Добриню та Альошу постало лише після появи відомої картини Віктора Васнецова.
— Але яким чином ці герої стали "російськими"?
— В Україні й Білорусі билини не збереглися, а от росіянам належать перші записи билин, зроблені наприкінці ХVI століття. Тоді ж виникли й нові, так звані билини про Іллю Муромця новгородського циклу. Раніше ж історії про життя цих богатирів належали лише до усної творчості, спроб фіксації їх на письмі не спостерігалося. Отак і виникло прикре уявлення про те, що билини належать лише російській культурі.
Варто зазначити, що й Муромцем Ілля став саме в той “внутрішньоросійський” період. До цього в циклі київських билин він був Муровцем, Моровлянином або Муровлянином. Ці прізвиська й вказують на імовірне місце його народження.
До слова, саме від XVI століття з’являється новий український епічний жанр — думи. У них ані слова не мовиться про богатирів, тематика їх стосується зовсім інших питань. Якийсь час билини і думи побутували в українському фольклорі паралельно. Тому що епічні сюжети, прив’язані до імені Іллі, ще були тоді на слуху, не було потреби дублювати їх в інших фольклорних творах.
— Заведено вважати, що мощі святого Іллі, які перебувають в Києво-Печерській лаврі, належать саме Муровцю. Чи це так?
— Мощі святого Іллі, прозваного в народі Чобітком, — це мощі іншої людини, ченця. Він теж був богатирем й уславився в народній пам’яті тим, що відбивався від ворогів чоботом. Але з Іллею Моровлянином він не мав нічого спільного.
Є дані, що насправді тіло Іллі Муровця було поховане в Софійському соборі. Проте їх там, як я знаю, ніхто так й не шукав. Можливо, що вони втрачені назавжди.
— Але ж в одній з билин розповідається, що Ілля після своїх подвигів рушив до лаври й там закінчив життя…
— Ченцем цього монастиря історичний прототип богатиря Іллі стати не міг — за хронологією не виходить. Ця версія постала, коли в усній традиції почали об’єднувати билини про Іллю в окремий цикл, своєрідну “Ілліаду”.
До слова, стверджуючи, що мощі святого Іллі в Києво-Печерській лаврі — це мощі Іллі Муровця, щоразу покликаються на щоденник Еріха Лясоти. Так от, відкрию вам таємницю: там про це ані слова! Сам Еріх Лясота повідомляє, що могила Іллі Муровця — у Софійському соборі.
— А чи є Ілля Муровець в творах інших народів?
— Маємо дві згадки в європейському епосі, але вони видаються сумнівними. По-перше, це датована 1250 роком “Тідрек-сага” — давньоскандинавська сага про Дітріха з Берна, у якій згадано сина київського князя Іліаса. Ані характером, ані долею цей персонаж нашого героя не нагадує.
Друга така згадка трапляється в давньогерманській поемі про Ортніта ХІІІ століття. У ній він з’являється під іменем Ілля з Русі і є дядьком короля Ортніта, правителя Гарди в Ломбардії.