Олег Леусенко (oleg_leusenko) wrote,
Олег Леусенко
oleg_leusenko

Закляті "друзі": які російські мережі продовжують працювати в Україні

Незважаючи на три з половиною роки конфлікту, російські мережі не поспішають згортати свій бізнес в Україні. Багато з них пішли з країни, але не менше залишилося і цілком успішно працюють.

Закляті друзі: які російські мережі продовжують працювати в Україні

Рішення українського підрозділу мережі Kari згорнути свій бізнес в Україні знову відновило інтерес до тих компаній з РФ, що ще продовжують працювати в нашій країні. RAU розібралася: які рітейлери з російським капіталом пішли з України і з якої причини, хто з них залишився, кого сайти бойкоту російських брендів підозрюють необгрунтовано, а хто намагається приховати свою приналежність. Перша публікація присвячена російським fashion-мережам, широко представленим у нашій країні до Революції Гідності, анексії Криму і вторгнення проросійських бойовиків на Донбас.

Просто банкрути

За останні три роки з України пішло чимало російських рітейлерів. Але причини – найрізноманітніші. Наприклад, у 2014 році пішла російська компанія X5 Retail Group. Всі супермаркети Перекресток, що належали їй, купив дніпропетровський рітейлер VARUS. На той момент мережа об’єднувала 13 магазинів.

У 2016 році про закриття мережі в Україні заявив бренд Kira Plastinina, створений в 2006 році російським підприємцем Сергієм Пластиніним, засновником і колишнім головою ради директорів компанії Вімм-Білль-Данн, для його 14-річної дочки Кіри. На той момент в Україні працювало 18 магазинів бренду і ще 18 були відкриті по франшизі. У 2017 бренд був визнаний банкрутом.

Інша російська мережа Carlo Pazolini також визнана в Росії банкрутом, однак проблеми материнської компанії не відразу торкнулися її українських активів.

Через девальвацію рубля засновник бренду Ілля Рєзнік в 2014 році заборгував банкам десятки мільйонів доларів, але, як виявилося, в Україні рітейлер безпосередньо не належав росіянам. Спочатку магазини управлялися ліквідованим зараз Карло Пазоліні Трейдінг, кінцевими бенефіціарами якого були генеральний директор мережі Анатолій Греков і Алла Гракова. Правонаступником фірми стала черкаська компанія з аналогічною назвою і тим же переліком власників. Пізніше українська Carlo Pazolini перейшла в управління іншої юридичної особи — компанії Дет Груп, якою володіє директор з розвитку мережі Ростислав Різун. «Я є засновником компанії Дет Груп. Мережа не належить російським власникам. Ми розділилися, і зараз це окремий бізнес», — повідомив в коментарі порталу Liga.net Різун, однак на запитання, чи викупив він бізнес російської мережі, не відповів.

В кінці 2016 року ряд ЗМІ заявив про банкрутство компанії в Україні, однак на серпень 2017 року в Україні все ще працює 16 магазинів Carlo Pazolini: у Києві, Дніпрі, Одесі, Харкові, Херсоні та Львові.

Зносилися

Ще один російський бренд одягу в Україні, який залишив вітчизняний ринок, – Bosco Sport, що входить до групи компаній Bosco di Ciliegi, головного акціонера московського ГУМ. З 2009 року Bosco di Ciliegi був офіційним екіпіровником української олімпійської збірної. У 2014 році Gazeta.ua, посилаючись на директора одного з магазинів одягу Андрія Сєдих, заявила, що бренд Bosco Sport внаслідок бойкоту російських товарів в Україні втратив 70% виручки, тому мережа залишає країну. В результаті в Україні діє лише інтернет-магазин бренду, зареєстрований в Одесі.

У 2016 році розпочався вихід з України російських брендів дешевого взуття. Першим пішов Centro, так і не розрахувавшись з усіма своїми партнерами.

У 2016 році Господарський суд Києва зобов’язав компанію Трейдшуз, яка, як зазначається в українському реєстрі юросіб, належить одному з засновників ЦентрОбувь Анатолію Гуревичу і литовському бізнесменові Гедрюсу Пукасу, повернути близько 1,5 млн грн заборгованості компанії Аве-Плаза (управляє однойменним харківським ТЦ). У березні 2017-го в Росії була визнана банкрутом і компанія ЦентрОбувь, яка була представлена в Україні 12 магазинами.

Тепер на «низькому старті» з України знаходиться взуттєва мережа Kari, заснована, згідно з даними Єдиного реєстру, в 2012 році російським бізнесменом, засновником Ельдорадо, Ігорем Яковлєвим. Рітейлер розіслав девелоперам повідомлення про закриття магазинів у жовтні 2017 року, — пише Liga.net. «До одного з наших торгових центрів прийшов лист про розірвання договору оренди з жовтня», — підтвердив комерційний директор девелоперської компанії Будхаус Груп Максим Гаврюшин. Kari керує в Україні мережею з 26 магазинів в Києві, Харкові, Одесі, Львові та інших великих містах.

Що послужило причиною закриття мережі – поки загадка. На думку директора мережі ССС Максима Кінаша, причиною могла стати неправильна робота зі стоками і високі орендні ставки. «Наприклад, навесні на вітринах магазину можна було побачити зимове взуття», — наголосив він у коментарі для Liga.net.

Цікаво, що до російських взуттєвих брендів, що пішли з України, зараховують дискаунтер Plato. Але насправді, як Braska і Lobster, Plato був придуманий компанією MTI, також розвиваючої мультибрендові магазини Intertop. А «легенди» для цих брендів були створені виключно з маркетингових міркувань.

З привітом із Сінгапуру

Вихід російських компаній з України пов’язаний в першу чергу не з бойкотом чи політичними причинами, а з внутрішніми проблемами самих брендів. Але відкрито бути російським брендом в Україні зараз не модно.

За даними російського Forbes, власниками ГК Спортмастер є брати Микола і Володимир Фартушняк, а також Дмитро Дойхен і Олександр Михальський. У компанію, окрім Спортмастер, входить мережа магазинів одягу O STIN, заснована в 2003 році. Обидві працюють в Україні.

На початку серпня цього року генеральний директор Спортмастер Ігор Чернов заявив на своїй сторінці в Facebook про намір продовжити в Україні розвиток обох мереж. Також він додав, що засновники Sportmaster Ukraine знаходяться в Сінгапурі.

Однак сінгапурська компанія Sport & Fashion Management, якій сьогодні належить товарний знак українського підрозділу Спортмастер, була створена в 2014 році і входить до складу російської групи компаній Спортмастер.

Про це, зокрема, на початку 2014 року казав керуючий партнер консалтингової компанії CONFIDERI Марат Савелов. Його слова на тому ж ресурсі підтвердив також представник Sport&Fashion Management Дмитро Барков, який до того, відповідно vedomosti.ru, був заступником генерального директора Спортмастер Росія. Таким чином, Sportmaster Ukraine, як і раніше входить до складу групи російських компаній.

Піти не можна залишитися

Але ще більше рітейлерів залишилося. Крім згаданих вище, це мережі Експедиція (засновник Олександр Кравцов, два магазини в Україні), Savage (власник ТОВ Саваж, по магазину в Осеап Plaza і DreamTown), Читай-город, пізніше було перейменований в Буква (заснована мережа російським видавництвом Ексмо-АСТ) та інші. В їх числі і Gloria Jeans. Ростовській компанії «вдалося» привернути до себе увагу українського суспільства роботою її фабрики в окупованому Луганську. 8 липня 2017 року активісти громадського руху “Відсіч” пікетували відкриття нового магазину в київському ТРЦ ArtMall, після чого, 13 липня, Служба Безпеки України заявила про перевірку бренду стосовно цієї інформації.  15 липня активісти спробували провести мирну акцію проти іншого нового магазину Gloria Jeans — у ТРЦ SkyMall, що призвело до нападу та побиття активістів охоронцями торгово-розважального центру.

Серед інших найбільших російських рітейлерів одягу в Україні – Melon Fashion Group, що володіє брендами befree і Love Republic. Компанія була створена в 90-і роки в Санкт-Петербурзі трьома російськими бізнесменами Галиною Синцовою, Михайлом Уржумцевим і Девідом Келлерманном. Згідно офіційного сайту Love Republic, сьогодні в Україні працює принаймні три магазини бренду в Києві (ТРЦ Ocean Plaza, SkyMall, DreamTown) і один у Львові (Forum Lviv). А магазини BeFree представлені в київських ТРЦ Ocean Plaza, SkyMall, DreamTown і Аркадія, в запорізькому CityMall та одеському Сіті Центр.

Розвитком російського бренду Oodji в Україні займається компанія MD group (також представляє в країні Tommy Hilfiger, Walker, STEM, Accessorize, G-Star, Diesel, Gant тощо). Всі свої бренди група розвиває за принципом франчайзингу, так що говорити про повністю російські корені компанії не вірно. Магазинів Oodji (раніше OGGI) в Україні налічується 69, з яких 22 розташовані у київських торгових центрах. Компанія була заснована в 90-і в Санкт-Петербурзі Дмитром Гарбузовим, якому належить 75% компанії, і його партнером Дмитром Єрмаковим.

Прекрасно відчуває себе в Україні також бренд INCITY, створений в 2015 році російським ВАТ Модний Континент. Згідно каталогу компаній list-org, засновниками значаться 8 громадян Росії, на частку яких припадає 70% бізнесу. Ще 27% належить інвестиційній компанії United Capital Partners російського підприємця Іллі Щербовича, який зайняв в 2017 році за версією Forbes 111-е місце в списку найбагатших бізнесменів Росії.

У продовження серії публікацій, незабаром на RAU вийде стаття про російських компаніях інших сфер діяльності, які продовжують працювати в Україні.

Tags: бойкот, гоу хоум, компании, мэйд ин раша, обзор, раша гудбай, русскиенахуй, торговые сети
Subscribe

  • У Зеленского решили забанить антикремлевские блоги

    Сегодня с удивлением узнал, что 23 февраля НацКомиссия по регулированию связи и информатизации опубликовала список из более 400 сайтов к которым…

  • Торчок Капітулянтович Щеленський

    За січень держборг України зріс на півмільярда доларів, Україна може забути про гроші МВФ у 2021 році, – О.Пендзин. У січні промислове…

  • Люди і манекени

    ОБСЄ нарахувала за добу 88 порушень "тиші" Російські окупанти 20 разів гатили по позиціям ЗСУ, загинув український військовий. Вчора також…

  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 4 comments